Samferdsel, transport, logistikk og tilhørende virksomhet

logo

Narvik | Norway

Tel:+47 76965570
post@transportutvikling.no

Nyheter


Transportutvikling arrangerer temadag om samferdsel i Vadsø

Den 7. juni 2018 arrangerer Transportutvikling AS en temadag for Finnmark fylkeskommune med fokus på miljø og båt. Vi har samlet mange av landets fremste kapasiteter innenfor miljø og maritim teknologi/drift; Vegdirektoratet, Ola Lilloe-Olsen, Varanger Kraft, Vard Electro og Enova. I tillegg til presentasjonene, vil et konkret case for en hydrogendrevet hurtigbåt mellom Kirkenes og Vadsø bli diskutert.


Randsfjordferga i Oppland

Nytt oppdrag for Transportutvikling, der rutestruktur, fremdriftsteknologi, miljø og samlet økonomi for investering og drift av ferge står i fokus.

Transportutvikling har signert kontrakt med Oppland fylkeskommune i forbindelse med fylkeskommunens ønske om en null- eller lavutslippsferge i Randsfjorden.
Oppdraget består av prosjektledelse, marinteknisk rådgivning og utredning.

Randsfjordferja er et fylkeskommunalt fergesamband i Randsfjorden i Oppland. Sambandet betjenes i dag av en eldre ferge.

Oppland fylkeskommune ønsker en fremtidig null- eller lavutslipps ferge i sambandet. Flere alternativer i spennet fra oppgradering/reparasjon til kontrahering av nytt materiell skal vurderes.
Gjennom arbeidet skal Transportutvikling:

  • Etablere et beslutningsgrunnlag som er relevant for fylkeskommunen
  • Anbefale valg av fartøysløsning
  • Vurdere drivstoffteknologi som sikrer null- eller lavutslipp
  • Foreta konsekvensvurderinger, - herunder økonomi, miljø og rute/regularitet
  • Andre relevante forhold

 


Prosessledelse - Havnesamarbeid i Lofoten og Vesterålen 2018

Transportutvikling AS er tildelt oppdraget som prosessleder i videreutviklingen av havnesamarbeidet i Lofoten og Vesterålen. I prosjektet deltar havnene fra Vestvågøy, Vågan, Bø, Hadsel, Andøy, Sortland, Øksnes og Lødingen.

Prosjektets mandat er i hovedsak rettet mot å lede en prosess, der flere samlinger inngår.

En viktig del av prosjektet er å kartlegge godsstrømmer og utnyttelse av felles ressurser/systemer i regionen. Havnene vil vurdere om bedre utnyttelse av felles infrastruktur kan bidra til lavere kostnader for brukerne.

Vi skal utarbeide en statusrapport med oversikt over produksjonssteder, transportvolum og transportruter/godsruter i og til/fra Vesterålen og Lofoten. Dette dokumentet blir et sentralt grunnlag for utarbeidelse av havnenes handlings-, markeds- og kommunikasjonsplanverk.

 


Godsstrømsanalyse for Troms og Finnmark fylkeskommuner

Regionens næringsliv er i stadig endring ut fra markedssituasjon/etterspørsel, teknologi og ressurstilgang mv. Et strukturmessig øyeblikksbilde kan derfor være vesentlig endret i løpet av et kort tidsrom. Troms og Finnmark fylkeskommuner ønsker status på 2017 tall og oppdatert kunnskap om transportomfanget og viktige transportruter for produkter fra transportkrevende deler av regionens næringsliv. Begge fylkene har utarbeidet tilsvarende fylkesvise rapporter med grunnlag i 2014 og 2016 tall.

Dette er basiskunnskap som fylkeskommunene må ha for å kunne forvalte infrastrukturressurser, tilpasse transporttilbud ut fra behov, samt sette i verk tiltak med bedre presisjon for økt mobilitet og regional konkurransekraft.

Denne undersøkelsen vil representere «nybrottsarbeid», i den forstand at rapporten vil være den første Troms og Finnmark utarbeider som felles arbeidsverktøy for samferdsel.

De næringsanalyseområder som skal inngå i rapporten er:

  • Sjømatnæringen, inkludert slakteri/fiskemottak.
  • Dagligvarer
  • Landbruk
  • Petroleum
  • Mineralnæring
  • Avfallstransporter

Andre relevante transporter (post, generelt gods) vil bli berørt/kommentert.

Prosjektet er i utgangspunktet geografisk avgrenset til Troms og Finnmark fylker. Koplinger mot Finland, Vesterålen og Ofoten (Hålogalandsregionen) som er naturlige og som innvirker på godstransporter i Troms/Finnmark og til/fra Troms/Finnmark vil framkomme både skriftlig og visuelt.

Det vil bli utarbeidet en rapport der vi vil kartlegge, beskrive og forklare transportstrømmene på veg (volum, vegtrafikkbelastning etc.), og de tilknyttede havner, ferger, produsenter, terminaler og grenseoverganger.

I rapporten vil vi legge vekt på å synliggjøre informasjon og data med kart, illustrasjoner og tabeller. Transportomfanget vil bli illustrert og tydeliggjort i veibelastningskart.


Nyheter fra Transportutvikling AS, april 2018.

 I  aprilutgaven av vårt nyhetsbrev kan du lese om:

  •  Viktig sjømattransport-konferanse arrangert i Narvik 10.-11. april
  •  Prosjektledelse for nullutslipps-hurtigbåt
  •  Temadag samferdsel i Vadsø i juni
  •  Færre lakseslakterier i Nord-Norge

Nyhetsbrev april 2018.


Sjømatkonferanse - Nordnorsk sjømattransport i 2030

Transportutvikling arrangerte sjømatkonferansen "Nordnorsk sjømattransport i 2030" 10.-11. april i Narvik.

Fokus:
SJØMAT - TRANSPORT - NORD-NORGE - FREMTIDEN

Spennende og kunnskapsrike foredragsholdere fra næringslivet, politikken, etatene og organisasjonene deltok.

Presentasjonene kan du nå lese her: www.transportutvikling.no/KONFERANSE


Transportutvikling i Teknisk Ukeblad

Les om " Utvikler og forbedrer transportløsninger" her.


Transportutvikling i Transport Inside

Les artikkelen "Transportutvikling på rett vei" her.


Transportutvikling i Kyst og Fjord

Les artikkelen "Slik transporteres sjømaten" her.


Transportutvikling i Nytt fra Opplysningsrådet for veitrafikk

Les artikkelen "Død fisk med dårlig tid" her.


Radio Nordkapp 30.11.17

Vil ha direktefly til Tromsø

Omstillingsselskapet i Nordkapp har bestilt en mulighetsstudie for bedre flytilbud fra Honningsvåg.

Raymond Elde
Publisert : 30.11.2017 17:39

Om Kapp KF har engasjert Transportutvikling AS til å gjøre en forstudie, en mulighetsstudie, på direktefly Tromsø – Honningsvåg tur-retur. 

Dette er en bestilling fra styret i Om Kapp KF. 

--Vi vil trekke inn næringslivet, reiselivet og kommunen, for å dokumentere behov og muligheter. Vi har spesielt fått tilbakemeldinger fra reiselivsnæringen om at det er for dårlig flytilbud til Honningsvåg, sier Kari Lene Olsen, daglig leder i Om Kapp, til Radio Nordkapp. 

Mange som skal reise med fly til eller fra Honningsvåg, bruker andre flyplasser på grunn av dårlig regularitet eller altfor dyre billetter. 
--Det er nok mange som vil bruke den lokale flyplassen, men det lar seg ikke gjøre på grunn av pris og for dårlig rutetilbud, sier Olsen. 

Omstillingsselskapet Om Kapp har som mål at studien blir gjennomført i løpet av første kvartal 2018. 


Nytt oppdrag for Transportutvikling

FINNØYSAMBANDET I ROGALAND
 

Nytt oppdrag for Transportutvikling, der rutestruktur, fremdriftsteknologi, miljø og samlet økonomi for investering og drift av ferger står i fokus. Transportutvikling har signert kontrakt med Rogaland fylkeskommune for en grundig gjennomgang av det viktige Finnøysambandet.

Finnøysambandet er et fylkeskommunalt fergesamband i Rogaland. Nåværende kontrakt med operatør utløper 31.12.2019. I forbindelse med utarbeidelse av anbudsdokumentene på dette fergesambandet ønsker oppdragsgiver vår konsulentbistand i forbindelse med: 

  • Utarbeiding av ny rutestruktur for Finnøysambandet
  • Forslag til drivstoffteknologi for fremtidig ferjedrift i Finnøysambandet.

 Målsettingen med arbeidet er å utarbeide forslag og et beslutningsgrunnlag for valg av rutestruktur og drivstoffteknologi. Både rutestruktur og drivstoffteknologi vil kunne påvirke flere forhold, bl.a. miljø, økonomi, hurtigbåttilbudet mv.

Bilder viser MF «Foldøy» på vei inn til Judaberg i Finnøy kommune.


Effekt av veiutbedringer

Transportutvikling AS har nylig ferdigstilt et analyseoppdrag for Statens Vegvesen region Nord.

SVV region Nord ønsket en vurdering av eventuelle virkninger for godstransport på strekningen E6 Fauske – Narvik/Lødingen som følge av planlagte veiinvesteringer.

Det er gjort regjeringsbeslutninger om konseptvalg for E6 Fauske – Ballangen. Regjeringsbeslutningene er bl.a. tatt på grunnlag av KVU og KS1 for E6 Fauske – Mørsvikbotn og Mørsvikbotn – Ballangen. Det foreligger også tilsvarende beslutninger i regjeringen om E10/Rv. 85 Evenes – Sortland, som forbinder Sør-Troms, Vesterålen og Ofoten med E6.

Transportutvikling AS har gjennomført en samlet analyse av antatt godstransportfordeling basert på beslutninger om endringer i transportinfrastrukturen.
En samlet analyse kan fange opp flere forhold enn enkeltanalyser, blant annet endringer i det overordnede transportmiddelvalget.  Foruten bedre framkommelighet for veitransporten er et sentralt spørsmål om tidsreduksjon vil endre fordelingen av godstransport.

Basert på de nevnte endringer i transportinfrastrukturen har vi gjort kvantitative og kvalitative vurderinger av endringer som kan forventes i godstransportstrømmer for strekningen Narvik/Lødingen – Fauske:

  • knyttet til endringer som følge av vedtatte konsept/planer for veiutbygging
  • planer for opprusting av jernbane i Norge og Sverige inkludert virkning av eventuelle avgifter
  • planer for prioritering av sjøtransport

Med utgangspunkt i egen kunnskap og database, har vi videre i hovedsak basert oss på primærinformasjon, - dvs. informasjon fra utvalgte brukere av de aktuelle transportløsningene og transportørene. Det er disse som i stor grad påvirker transportvalgene, -basert på de kriterier de mener er viktige.

Analysen vil benyttes som en innledende vurdering og danne grunnlag for om Oppdragsgiver eventuelt vil gå videre med mernytteberegninger.


Havnene i Lofoten og Vesterålen på studietur til Trondheim

Hadsel havn KF, sammen med havnene i Vågan, Vestvågøy, Andøy, Øksnes, Lødingen, Sortland og Bø i Vesterålen, har tatt initiativ til et prosjekt der hovedformålet er å etablere et godt havnesamarbeid i regionen, samt å finne gode løsninger for å få mere gods over på sjø. 

Transportutvikling AS er engasjert som prosessleder, og seniorrådgiver Oddvar Rundereim er prosjektleder.

25. – 28. september ble det arrangert studietur til Trondheim.
Målsettingen med studieturen var å søke relevant kunnskap og informasjon som kan bidra til å skape et bærekraftig samarbeid i regionen (Lofoten og Vesterålen), og som kan bidra til å håndtere framtidens havneutfordringer og styrke sjøtransportens konkurranseevne. 

Det var lagt opp til et tett program med flere foredrag, befaringer/omvisninger og diskusjoner.
Foredragsholderne var fra Enova, J.P. Strøm Shipping AS, Havnemagasinet, Norske Havner m.fl.

 
Foto: Trondheim havn IKS

Bildet viser havnesjefene fra Lofoten og Vesterålen og prosjektleder fra Transportutvikling AS sammen med Trondheim havns havnedirektør Hjorthol og markedssjef Rise ombord i havnebåten til Trondheim havn IKS. 

Høydepunktet med turen var møtet med Trondheim havn IKS. Havnedirektør Einar H. Hjorthol orienterte om samarbeidet mellom 13 kommuner som inngår i Trondheim havn IKS, videre om havneutbygging, byutviklingen m.v. Markedssjef Ann Iren Holm Rise orienterte om markedsarbeid. – Hva skal til for å få gods over fra vei til sjø?

Besøket hos Trondheim havn ble avsluttet med befaring av Trondheims havn fra sjøsiden. 
Studieturen ble avsluttet hos Sintef Ocean med bl.a. omvisning på havlaboratoriet og modelltanker.


Transportutvikling samarbeider med Tyréns

Transportutvikling AS er underleverandør i Tyréns rammeavtale med Bane NOR.
Tyréns  sendte ut følgende pressemelding fredag 07.07.17:

"Tyréns tecknar ramavtal med Bane NOR
Norges nationella transportplan för 2018 – 2029 visar en fortsatt stor satsning på järnväg, satsningen kommer att vara störst från 2018 och fyra år framåt. För att klara de satta målen i transportplanen behöver Bane Nor stärka upp på resurssidan, ramavtalsförfrågan till konsulterna är på 4 år med en option på 2+2 år.

Tyréns har i den strategiska planen pekat på en satsning i vårt västra grannland och därför valdes att lämna anbud då ett sådant prekvalificeringsramavtal ger oss viss möjlighet att kunna välja lämpliga uppdrag som vi vill satsa på. Anbudsarbetet var relativt omfattande och innebar förutom många olika tekniker från Tyréns alla regioner är även flera norska underkonsulter med, vilket ger oss goda kontaktytor mot den norska marknaden. Involverade underkonsulter är RailCAP, Concreto, PIR2, Terratec, Prosjektutvikling Midt-Norge och Transportutvikling. Anbudsarbetet har gått bra och Daniel Wallström, regionchef Nord har tillsammans med två av våra underkonsulter varit på anbudsgenomgång i Oslo varefter vi har kompletterat vårt anbud och idag skrivs kontrakt hos Bane NOR i Oslo. 

I tilldelningen fick Tyréns ramavtal för alla tre områdena, som är utredningar, planskeden och tekniska huvudplaner. Omfattningen av hela avtalet antas vara ungefär 350 - 500 miljoner NOK under avtalstiden.
- Vi har under ett antal år arbetat med att kunna bredda vår hemmamarknad med Norge, och vi har erhållit ett antal uppdrag och räknat på ytterligare ett antal jobb, genom detta har vi knutit kontakter på Norska marknaden som nu ger utdelning, att få tilldelning på alla tre områdena i Norge med allt från arkitekter till säkerhetsvakter på järnväg är stort, säger Daniel Wallström, regionchef Nord.

Bane NOR är ett statligt företag som ansvarar för den nationella järnvägsinfrastrukturen i Norge. Bane NORs uppdrag är att säkerställa tillgänglig järnvägsinfrastruktur och effektiva och användarvänliga tjänster, inklusive utveckling av nav och godsterminaler.

Företaget ansvarar även för planering, utveckling, administration, drift och underhåll av det nationella järnvägsnätet, trafikledning och administration och utveckling av  järnvägsfastigheter"


Oppdatering av CIRCLE K’s Terminal Information Booklets

Gjennom mange år har Transportutvikling AS utarbeidet såkalte «Terminal Information Booklets» for Statoils kysttankanlegg (Nå CIRCLE K). Dette er informasjonsdokumenter på engelsk etter ISGOTT koden (International  Safety Guide for Oil Tankers and Terminals)

Dokumentene beskriver havneforhold ved skipankomst til havneanleggene, sikkerhetsbestemmelser, bunkring av skip m.m. og assisterer skipsoperatører ved levering av produkter til de aktuelle kystanleggene og ved lasting av skip for levering ved annet kystanlegg.

Både regelverk og terminalenes interne krav endres. Bl.a. ønsker nå flere terminaler EX-Charts etter de nye retningslinjene i EI15 (Energy Institute, Hazardous area classification). Videre vil generell informasjon fra tidligere år, f.eks. kontaktdetaljer og PR-profiler, ofte være gjenstand for endring.

Det er derfor viktig at slike håndbøker til en hver tid holdes oppdatert.

Transportutvikling AS har nylig oppdatert informasjon for Circle Ks anlegg på Kolsdalsodden i Kristiansand og Fagervika i Trondheim.


Utredning om miljøvennlig fergedrift i Finnmark

Finnmark fylkeskommune drifter kollektivtilbudet i Finnmark. I fylkets tilbud inngår noen ferjesamband som opereres med eldre, dieseldrevet materiell. Fylkeskommunen ønsker på sikt å fase ut diesel, og tilby miljøvennlig drift i alle samband.

Transportutvikling AS har fått oppdraget med å vurdere mulighetene for miljøvennlig fremdrift for 3 gjenværende dieselsamband, samt bidra til å øke kompetansen for fylkeskommunenes kollektivansatte i forhold til ferger, hurtigbåter og miljøløsninger.

Sambandene som skal utredes er:

  • Strømsnes – Kjerringholmen
  • Nyvoll – Eidsnes
  • Mikkelsby - Kongshus

 Det vil bli utarbeidet en rapport for hvert av sambandene. Rapporten vil bl.a. omhandle anbefalt driftsløsning, økonomi for anbefalte løsning og eventuelle utfordringer ved miljøvennlig drift etter anbefalte løsning.

Rapportene vil bli benyttet som beslutningsgrunnlag i administrative og politiske fora, og vil danne kunnskapsgrunnlag for fremtidige transportvurderinger, herunder Regional transportplan (RTP) og Handlingsprogram for kollektivtransport (HP).


To-års maritimt utviklingsprosjekt mot det russiske markedet

15 norske maritime bedrifter deltar i et utviklingsprosjekt som går over 2 år, der formålet er å utvide bedriftens forretningsnettverk i Russland og utvikle langsiktige kommersielle relasjoner. Prosjektet skal også promotere bedriftene spesielt og norsk maritim næring generelt.

Transportutvikling AS er prosjektleder.


Følgende bedrifter deltar i prosjektet: 

  • Harstad Mekaniske Verksted AS
  • Løvold Solutions AS
  • Nor Supply Offshore AS
  • Tschudi Shipping Company AS
  • SMV Hydraulik AS
  • Akvaplan-niva AS
  • Vónin REFA AS
  • Havyard Design and Solutions AS
  • Havyard MMC AS
  • Rapp Marine AS
  • Port of Tromsø KF
  • JM Hansen Maritim AS
  • Scana Propulsion AS
  • Mal Proff
  • Norsk Megling og Auksjon AS
  • Transportutvikling AS 

Prosjektet har en varighet fra høsten 2016 til høsten 2018, og er delfinansiert av Innovasjon Norge.


Fra kyst til marked-sjømattransporter i Nord-Norge i 2014

Transportutvikling AS har i perioden oktober 2014 til august 2015 utarbeidet godsstrømsrapporter for hvert av fylkene Finnmark, Troms og Nordland. Hovedfokus har vært kartlegging av godsstrømmer, samt visualisering av disse for utvalgte næringer.

 Med basis i bl.a. disse rapportene og noen nye oppdateringer, har fylkene ønsket en felles rapport og visualisering av godsstrømmene for sjømatnæringen i Nord-Norge.

 Veibelastning, flaskehalser, transportmiddelfordeling, utenlandskorridorer, relevante aktører, utvikling og historisk statistikk gjeldende havbruk og fiskeri er behandlet.

 Oppdragsgivere har vært Finnmark, Troms og Nordland fylkeskommuner.

Se godsstrømmene for sjømatnæringen i Nord-Norge 2014 her.


Transportutvikling`s periodiske informasjonsblad :

TU-nyhetsbrev april 2018

TU-nyhetsbrev mars 2018

TU-info desember 2017

TU-info november 2017

TU-info april 2017

TU-info October 2016

TU-info august 2016

TU-info januar 2016